Z czym wiąże się naprawa układu wydechowego?

Układ wydechowy to nieodzownie istotny element w konstrukcji całego samochodu. Odpowiada on za prawidłową pracę silnika. Z tego względu ważna jest jego systematyczna kontrola. Wiele jednak osób zgłasza się do mechanika dopiero w sytuacji, gdy pojazd daje nam wyraźne sygnały, że coś dzieje się nie tak. Zazwyczaj jest to zwiększona głośność pracy silnika, potocznie nazywana “ryczeniem”. W takim wypadku należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego, gdzie wykwalifikowani pracownicy dokładnie zbadają nasz samochód oraz zlikwidują problem.

Z czego zbudowany jest układ wydechowy?

Zacznijmy od podstawowej kwestii. Czym tak w ogóle jest układ wydechowy?

Układ wydechowy to szereg połączonych ze sobą elementów, które odpowiadają za lepszą pracę silnika, odprowadzanie spalin oraz zmniejszanie szkodliwych substancji w nich zawartych. Poza tym układ ten tłumi również hałas powstający podczas spalania oraz nie pozwala spaliną dostać się do środka pojazdu.

Podczas odprowadzania spalin szkodliwe substancje usuwane są dzięki układowi oczyszczającemu. Ogranicza on emisję związków HC, CO2, a także NOX.

Pierwszym elementem, który można wyróżnić w budowie układu wydechowego jest kolektor wydechowy. Połączony jest on z silnikiem za pomocą specjalnego złącza kołnierzowego. Złącze te gromadzi wszelkie spaliny znajdujące się w podłączonych cylindrach oraz przekazuje je do rury zbiorczej. Oprócz tego zauważyć można także przewód wydechowy przytwierdzony łączem kołnierzowym do kolektora.

Przechodząc do kolejnych elementów, w budowie układu wydechowego uwidaczniają się rury wydechowe. Połączone są one z tłumikiem. Tłumików w całym układzie może być więcej, niż tylko jeden. Pierwszy może być tłumikiem wstępnym, natomiast drugi głównym. 

W takim wypadku wstępny pełni funkcję regulacji mocy silnika, podczas gdy główny tłumi wydobywający się hałas.

Z jakimi awariami układu wydechowego możemy się spotkać?

Czas trwałości układu wydechowego nie jest precyzyjnie zdefiniowany. Nigdzie nie jest określone kiedy powinno poddać ten element regeneracji czy wymienić go na nowy. Dlatego warto systematycznie kontrolować jego stan. W zależności od marki samochodu, jego modelu oraz tego z jakich materiałów wykonany jest układ wynikać będzie częstotliwość awarii. Poza tym znaczenie mają również warunki w jakich jest on eksploatowany. 

Uszkodzony układ wydechowy w dużym stopniu pogorszyć może jakość pracy silnika, w najgorszym przypadku może dojść nawet do jego destrukcji.

Jedną z najczęściej spotykanych oraz najbardziej popularnych usterek jest przepalanie tłumika. Taki stan rzeczy zazwyczaj spowodowany jest dławieniem silnika. Do tego zjawiska dochodzi w wyniku utrudnionego spalania, które wiąże się z wracającymi spalinami do komory spalania, a co za tym idzie zagęszczenia powietrza.

Następną usterką w zestawieniu jest pęknięcie kolektora. Część ta funkcjonuje często w zmiennej temperaturze. To z kolei wpływa na możliwość pojawienia się uszkodzenia.

Kolejnym elementem, którego dotykają częste awarie jest reaktor katalityczny, w skład którego wchodzą katalizatory Jego wadliwy stan może spowodować uszkodzenie całego układu. Źródłem tego typu problemów zwykle są osadzające się zanieczyszczenia, które dodatkowo mogą powodować spadek mocy silnika.

Ostatnimi usterkami, które także dręczą kierowców są tłumik końcowy oraz łącznik elastyczny.

Jak wygląda naprawa układu wydechowego?

Obecnie coraz trudniej zlokalizować jest zakłady zajmujące się naprawą układów wydechowych. Mechanicy bardzo rzadko podejmują się naprawy poszczególnych elementów. Zazwyczaj przechodzą od razu do ich wymiany, chociaż nie zawsze nadają się one do wyrzucenia. Dobry warsztat samochodowy, których aktualnie jest dość mało, wie kiedy dana część kwalifikuje się do naprawy, a kiedy jej stan wymusza konieczność kupna oraz założenia nowej. Jest to istotna ze względu na koszty. Za naprawę uszkodzonego elementu zapłacimy zdecydowanie mniej, niż za zakup nowego.

Poniżej przedstawione zostały poszczególne części, podzielone ze względu na podlegające regeneracji oraz te, bez których kupna się nie obędzie. Jest to cenna wiedza, która z pewnością może się przydać.

Częścią, której nie odnowimy jest zdecydowanie przedziurawiony na wylot tłumik, czego wynikiem jest korozja. W przypadku korozji odnosi się to do każdego elementu, w którym wyrządziła ona szkody. Łatanie zardzewiałych części nie ma żadnego sensu, ponieważ dziura po jakimś czasie pojawi się ponownie. 

Poza tym nie warto również naprawiać zniszczonych, zewnętrznych poszyć, które zrobione są z blachy aluminiowej. Aluminium co prawda można spawać, ale nie warto tego robić. Łatwiej i taniej po prostu wymienić uszkodzone elementy.

Również środek tłumika w przypadku, gdy słyszalne są dźwięki grzechoczenia wydobywające się od wewnątrz powinien być zastąpiony nowym.

Częściami, które można regenerować są zdecydowanie wszelkie elementy przytwierdzające tłumik. Nie licząc tego, naprawiać można również urwaną rurę wydechową od tłumika. Istotne jest jednak fakt czy jego wnętrze nie zostało uszkodzone. W tej sytuacji spawanie powinno rozwiązać problem.