Sposoby przeprowadzania kalibracji samochodu

Nowoczesne samochody posiadają na swoim wyposażeniu zaawansowane systemy wspierające kierowcę i automatyczne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy, zwane systemami ADAS. Po każdorazowej ingerencji w elementy wchodzące w skład takiego systemu wymagana jest kalibracja. Istnieją jej dwie formy ㅡ statyczna i dynamiczna. Poniżej przedstawimy opisy działania obu tych procesów. Zapraszamy! 

Kalibracja systemu ADAS ㅡ co warto wiedzieć?

Zarówno system wspierania kierowcy, jak i system zwiększający bezpieczeństwo jazdy wykorzystuje do prawidłowego działania odpowiednie czujniki, do których należą kamery wideo i radary. Rejestratory kamer łączone są z układami analizy obrazu, natomiast radary dostarczają informacji do układów rozpoznawania przeszkód, określając w sposób prawidłowy odległości do tych przeszkód i prędkości ich ruchu. 

Systemy ADAS działają prawidłowo, gdy wszystkie informacje są wiarygodne. W praktyce oznacza to, że mierzone przez czujniki wartości nie wykraczają za ustalone normy i zakresy tolerancji.

Wszelkie zmiany zachodzące w zawieszeniu pojazdu, a także wymiana przedniej szyby, do której montowana jest kamera, demontaż atrapy ustalającej położenie radaru, czy też innych elementów konstrukcyjnych, do których zamocowane są czujniki, wymagają przeprowadzenia procesu kalibracji ADAS. Obecnie stosowane są dwie formy kalibracji tego typu czujników ㅡ statyczna i dynamiczna. 

Kalibracja statyczna

Kalibracja statyczna przeprowadzana jest  na stanowisku w warsztacie samochodowym przy użyciu specjalistycznego zestawu narzędzi do kalibracji. Metoda ta jest bardzo popularna ze względu na to, że można ją przeprowadzać bez względu na warunki atmosferyczne, panujące na zewnątrz, a także jakości drogi czy natężenia ruchu. Zachowując odpowiednio wymaganą dokładność kalibracji statycznej, można uzyskać efekt jednoznaczny i powtarzalny, a co najważniejsze sam proces przebiega niezwykle sprawnie i szybko. 

Na czym polega kalibracja statyczna?

Kalibracja statyczna polega na ustawieniu przed kamerą odpowiedniej dla danego producenta pojazdu tablicy ze znakami wzorcowymi. Następnie za pomocą testera diagnostycznego podaje się do sterownika systemu wspomagania odpowiednie parametry ustawień tej tablicy w stosunku do kamer. Sterownik porównuje dane zapisane w pamięci z rzeczywistym położeniem znaków tekstowych i dokonuje wymaganych poprawek, co w efekcie kończy proces przeprowadzanej kalibracji.

W bardzo podobny sposób kalibrowany jest radar, w którego przypadku przed nadajnikiem stawia się w określony sposób tablicę odbijającą emitowaną wiązkę światła. W sytuacji, gdy wiązka odbita od tablicy testowej nie jest prawidłowo odbierana przez nadajnik, tester diagnostyczny obsługujący procedurę kalibracji wskazuje wymagane poprawki w położeniu radaru.

Kalibracja dynamiczna

Kalibracja dynamiczna jak sama nazwa wskazuje, wykonywana jest w ruchu, czyli w trakcie poruszania się pojazdu. Metoda ta wymaga wykonania jazdy testowej z określoną prędkością i na wymaganym dystansie w warunkach technicznych systemu wspomagania. Droga powinna być pokonywana z prędkością dostosowaną do prędkości poruszania się pojazdu prowadzonego przez kierowcę oraz na drodze o wysokiej jakości nawierzchni.  Do tego powinny panować odpowiednie warunki atmosferyczne ㅡ dobra widoczność i brak opadów, a pasy na drodze powinny być wyraźnie namalowane. Jeżeli podczas kalibracjidynamicznej wystąpią na drodze jakieś niespodziewane zakłócenia, to jazdę testową należy powtórzyć, czasem nawet kilka razy.