Na polskich drogach coraz częściej spotyka się auta elektryczne. Są one reklamowane jako bardziej ekologiczne i oszczędne, a także idealne do ruchu miejskiego. Jednak auto na prąd także musi spełniać szereg norm i restrykcji, aby być dopuszczonym do ruchu ulicznego. Każde auto elektryczne musi zatem przechodzić regularny przegląd stanu technicznego.
Gdzie wykonać przegląd elektryka?
Badania stanu technicznego dla pojazdów elektrycznych są wykonywane w stacjach kontroli pojazdów. Badanie to ma na celu sprawdzenie poprawnego działania podstawowych systemów w samochodzie, a także sprawdzenia czy pojazd jest bezpieczny dla pasażerów, środowiska oraz innych użytkowników dróg.
Czym się wyróżniają badania techniczne aut elektrycznych?
Podstawową różnicą pomiędzy autami spalinowymi i elektrycznymi jest brak spalania paliwa, a co za tym idzie brak wyziewów po spalaniu. W samochodach elektrycznych nie ma możliwości weryfikacji jakości spalin, ponieważ takie auto ich nie produkuje. Między innymi dlatego przegląd jest nieco krótszy od przeglądu auta spalinowego.
Ile trwa przegląd elektryka?
Przegląd auta na prąd nie trwa dłużej niż w przypadku zwykłego auta spalinowego. Przeciętny czas przeglądu powinien oscylować w okolicy 15 minut, przy czym podczas badania auta elektrycznego nie jest badana jakość spalin, dzięki czemu zaoszczędzamy na tym badaniu kilka minut. Porównując czas badania auta spalinowego i elektrycznego można zauważyć przewagę elektryka.
Na czym polega przegląd samochodu elektrycznego?
Przegląd auta elektrycznego prawie się nie różni od przeglądu klasycznego pojazdu spalinowego. Diagnosta sprawdza numer VIN wybity na tabliczce znamionowej i porównuje go z numerem podanym w dowodzie rejestracyjnym, następnie sprawdza układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie. Sprawdzany jest także stan ogumienia, ze szczególną uwagą na głębokość bieżnika. Sprawdzanie stanu układu kierowniczego polega na sprawdzeniu luzów w układzie, a także sprawdzeniu ewentualnych wycieków. Diagnosta sprawdzając zawieszenie sprawdza luzy w wahaczach a także ocenia stan elementów eksploatacyjnych. W układzie hamulcowym sprawdzeniu podlega stan tarcz i przewodów hamulcowych. Fachowiec ocenia także stan elementów nośnych podwozia, takich jak podłużnice. Na koniec oceniane jest oświetlenie pojazdu.
Podsumowanie
Auta elektryczne, tak samo jak spalinowe, muszą spełniać szereg norm, aby zostać dopuszczone do ruchu ulicznego. Samochód musi być sprawny w stu procentach, dzięki czemu będzie on bezpieczny dla kierowcy i pasażerów, a także dla swojego otoczenia. Okresowe badanie techniczne elektrycznego samochodu osobowego przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Przegląd samochodu elektrycznego kosztuje 98 złotych. Do tej kwoty należy doliczyć 1 złoty opłaty ewidencyjnej CEPiK. Cena ta jest odgórnie ustalona przez ustawodawcę. Właściciele elektryków spędzą mniej czasu na badaniu, ze względu na brak potrzeby wykonywania badania jakości spalin. Każdy samochód musi być jednak w stu procentach sprawny, aby zostać dopuszczonym do ruchu ulicznego.