Podstawowa a okręgowa stacja kontroli pojazdów – wszystko co musisz wiedzieć

Wszystkie pojazdy samochodowe poruszające się po Polskich drogach muszą posiadać ważny przegląd stanu technicznego. Zależnie od rodzaju pojazdu, badanie to musi być wykonywane na podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów. Wiele osób myli ze sobą te dwa rodzaje stacji, przez co wprowadzany jest zamęt. Czym różnią się stacje okręgowe od podstawowych, oraz na jaką stację powinniśmy się udać w celu wykonania badania?

Okręgowa stacja kontroli

Okręgowa stacja kontroli pojazdów to specjalistyczna stacja wyposażona w sprzęt najwyższej jakości, dzięki któremu jest w stanie dokonywać badań każdego pojazdu samochodowego. Okręgowe stacje kontroli pojazdów posiadają z reguły kadrę z lepszymi kwalifikacjami od stacji podstawowej, dzięki czemu badanie na takiej stacji jest dokładniejsze. Stacja tego typu jest także przeznaczona do badań pojazdów powyżej 3,5 tony takich jak autobusy czy ciągniki siodłowe. Ponadto, stacje tego typu są wyznaczone do wykonywania badań na pojazdach wypadkowych, które zostały skierowane na badania przez policję lub starostwo powiatowe. W skład kompetencji stacji okręgowej wchodzi także ocena stanu technicznego pojazdów zabytkowych.

Podstawowa stacja kontroli pojazdów

Podstawowa stacja kontroli pojazdów jest stacją wyposażoną w sprzęt przeznaczony do badania pojazdów o docelowej masie całkowitej na poziomie 3.5 tony. Kadra jest przeszkolona w zakresie obsługi pojazdów samochodowych takich jak samochody osobowe i dostawcze do 3.5 tony, a także przyczep czy motocykli. Podstawowa stacja kontroli pojazdów nie może wykonać badania pojazdu o masie całkowitej większej niż 3.5 tony, przez co nie można na takiej stacji wykonać przeglądu ciągnika siodłowego autobusu czy pojazdu straży pożarnej. Sprzęt badawczy jest dostosowany do badania lekkich pojazdów, dlatego jeżeli kończy się nam przegląd w naszym aucie czy motocyklu to wystarczy udać się na stację podstawową.

Kiedy należy odwiedzić s.k.p.?

Polskie prawo mówi, że każdy pojazd samochodowy poruszający się po polskich drogach musi posiadać ważny przegląd stanu technicznego. Jako że taki przegląd jest ważny rok, oznacza to że co roku musimy się udać na badanie. Inaczej wygląda sytuacja gdy zakupiliśmy nowy pojazd. Pierwszy przegląd nowego pojazdu powinien być wykonany w przeciągu 3 lat od daty rejestracji pojazdu. Drugi przegląd nowego pojazdu musi być wykonany w przeciągu dwóch lat od daty pierwszego przeglądu, jednak nie dłużej niż pięć lat od daty pierwszej rejestracji. Każde kolejne badanie musi być wykonywane co roku. Sprawa ta zmienia się dla ciągników i przyczep rolniczych, ponieważ także mamy 3 lata na pierwszy przegląd od daty rejestracji, jednak później badania powinny być wykonywane co dwa lata. Ostatnim punktem o jakim warto wspomnieć jest przegląd aut zabytkowych. Co do zasady, auta takie bada się raz, przed zarejestrowaniem jako zabytek. Odstępstwem od tej reguły jest przeznaczenie zarobkowe takiego pojazdu – jeżeli chcemy wypożyczać auto do ślubów, musi być ono co roku badane. Najgorzej mają właściciele aut z instalacją LPG, ponieważ auto z instalacją gazową musi odbywać przegląd co roku, niezależnie od jego stanu i wieku. Zarówno auto fabrycznie nowe jak i 30 letni rzęch, jeżeli posiadają instalację muszą co roku udać się na stację kontroli pojazdów. Mało to, oprócz badania stanu technicznego, właściciel lub kierowca musi przedstawić dokument legalizacyjny instalację gazową. Brak tego dokumentu dyskwalifikuje pojazd, a diagnosta nie podbije nam przeglądu.

Zakres kontroli pojazdów

Badania wykonywane przez diagnostów na stacji kontroli mają za zadanie sprawdzenie działania układów w danym pojeździe. Układy sprawdzane są pod względem zachowania bezpieczeństwa, sprawdzany jest także wpływ danego pojazdu na środowisko. W zakres obowiązkowego badania wchodzi także:

  • sprawdzenie poprawności numeru VIN, porównanie numerów VIN z tymi obecnymi w systemie CEPiK, sprawdzenie prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych;
  • badanie działania świateł, ustawienie świateł;
  • badanie stanu technicznego układu hamulcowego;
  • badanie układu zawieszenia;
  • analiza stanu układu wydechowego;
  • badania emisji gazów spalinowych;
  • sprawdzenie działania układu kierowniczego;
  • sprawdzenie stanu ogumienia.

Koszt badania przeglądu technicznego

Ile kosztuje przegląd rejestracyjny pojazdu samochodowego? Cena przeglądu jest ustalona odgórnie przez ustawodawcę. Kwota za przegląd jest od pojazdu poddawanego badaniu, i tak:

  • motorower – 50 zł
  • motocykl, ciągnik rolniczy – 62 zł
  • samochód osobowy, autobus do przewozu poniżej 15 osób, pojazdy ciężarowe poniżej 3.5 tony, pojazd specjalny – 98 zł
  • samochód ciężarowy i specjalny o d.m.c pomiędzy 3.5 tony a 16 ton – 153 zł
  • samochód ciężarowy i siodłowy o d.m.c powyżej 16 ton – 176 zł
  • autobus powyżej 15 osób – 199 zł

Warto nadmienić, że do każdego badania stanu technicznego doliczana jest opłata manipulacyjna na CEPiK, w wysokości 1 złotego. Przegląd pojazdu z instalacją LPG kosztuje dodatkowe 63 złote w związku ze specjalistycznym badaniem instalacji gazowej. W takim wypadku całość badania wyniesie 162 zł.

Podstawowe rodzaje usterek

Badanie stanu technicznego trwa zazwyczaj około 15 minut. Badanie pojazdu z instalacją gazową trwa dłużej, ze względu na dodatkowe czynności. W trakcie badania diagnosta może wykryć trzy podstawowe rodzaje usterek. Są to kolejno: usterki drobne, istotne oraz stwarzające zagrożenie. Stwierdzenie występowania drobnej usterki nie powoduje nie zaliczenia przeglądu. Diagnosta ma obowiązek poinformować kierowcę o występowaniu drobnych usterek, po czym podbić pieczęć przeglądu. Gorszą sytuacją jest wykrycie usterki istotnej, ponieważ właściciel ma 14 dni na jej usunięcie. Jeżeli mu się to uda, to wtedy koszt badania jest zmniejszony. Wystąpienie usterek istotnych sprawia, że pojazd nie przejdzie przeglądu. Usterki stwarzające zagrożenie to usterki które zagrażają naszemu bezpieczeństwu na drodze. W takiej sytuacji diagnosta ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Takie auto należy przewieźć do warsztatu w celu naprawy.