ADAS z ang. Advanced Driver Assistance Systems to nic innego jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, które mają za zadanie zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Podstawowym założeniem systemów ADAS jest pełne wsparcie kierowcy oraz wydatną poprawę komfortu prowadzenia pojazdu. Systemy te są bardzo wrażliwe na zmiany, przez co wymagąją kalibracji m.in po wymianie szyby czy kamery, demontażu elementów tych systemów (np. atrapy z kamerą czy lusterka) czy zmianie wysokości pojazdu np. po zmianie rozmiaru kół.

Kalibracja kamery asystenta kierowcy

Kalibrację kamery asystenta kierowcy należy wykonać w następujących przypadkach:

  • w sytuacji kiedy w pamięci DTC występuje błąd “nieobecny lub niewłaściwa podstawowa regulacja/adaptacja”
  • w sytuacji kiedy kalibrację kamery asystenta kierowcy zasugeruje przyrząd pokładowy
  • w sytuacji kiedy wymieniana i/lub demontowana była kamera lub przednia szyba
  • w sytuacji kiedy dokonywana była naprawa mechaniczna układu zawieszenia pneumatycznego/orientacji/ustawienia osi

Należy przy tym pamiętać, że powinny być spełnione następujące warunki :

  • pojazd powinien być bez obciążenia, drzwi i maska silnika powinny być zamknięte
  • koła powinny być prawidłowo ustawione w osi, a opony posiadać prawidłowe ciśnienie
  • kamera powinna być zainstalowana poprawnie
  • przednia szyba powinna być czysta i nie posiadać uszkodzeń

Kalibracja przedniego radaru dla wspomagania kierowcy

Kalibrację przedniego radaru dla wspomagania kierowcy należy wykonać w następujących przypadkach:

  • w sytuacji kiedy nastąpiło odłączenie i ponowne połączenie zbliżeniowego czujnika radarowego ze zintegrowaną ECU
  • w sytuacji kiedy zapaliła się kontrolka niesprawności radarowego czujnika zbliżeniowego
  • nastąpiła regulacja zbieżności osi
  • w sytuacji kiedy odłączono i ponownie połączono przednią poprzecznicę

Należy przy tym pamiętać, że powinny być spełnione następujące warunki :

  • przednie koła pojazdu powinny być ustawione na wprost
  • pojazd powinien być bez obciążenia, drzwi zamknięte
  • koła powinny być prawidłowo ustawione w osi, a opony posiadać prawidłowe ciśnienie
  • czujnik radarowy powinien być zainstalowany poprawnie
  • wspornik czujnika radarowego nie powinien być w żaden sposób uszkodzony – np. zdeformowany.

Kiedy dokonać kalibracji ADAS?

Należy pamiętać, że systemy są pierwotnie skalibrowane przez producenta samochodu. Oznacza to, że dopóki nie dokonamy ingerencji w systemy ADAS, nie trzeba ich kalibrować. Czym jest ingerencja? Otóż każda wymiana przedniej szyby, kamery, atrapy chłodnicy, lusterek, radarów czy lidarów wymaga od nas ponownego kalibrowania systemów. Nawet zmiana wysokości jazdy – poprzez wymianę sprężyn na bardziej sportowe czy też wymiana opon z felgami na inne oznacza konieczność ponownej kalibracji. W ramach ADAS można wykonać kalibrację kamery asystenta kierowcy, jak również kalibrację przedniego radaru dla wspomagania kierowcy.

TechPRO Digital ADAS – najlepsze rozwiązanie do kalibracji

W warsztacie Auto Napierała działamy na nowoczesnych maszynach do kalibracji ADAS. TechPRO od firmy MAHLE to proste rozwiązanie, które umożliwia naszemu technikowi przeprowadzenie kalibracji systemów ADAS w wyjątkowo krótkim czasie.

System operacyjny TechPRO posiada w bazie praktycznie wszystkie modele aut wyposażone w ADAS, a MAHLE dba o to, by aktualizować swój produkt o nowe samochody. Jeżeli Twoje auto ma awarię systemów ADAS lub miałeś stłuczkę, zapraszamy na kalibrację do warsztatu Auto Napierała.

Zadzwoń i umów się na kalibrację ADAS w Poznaniu