Jak zarejestrować pojazd marki SAM?
Każdy majsterkowicz, czy też konstruktor może zbudować swój własny pojazd, który opatrzony jest zacnym tytułem “pojazd marki SAM”. Jednak samo jego powstanie nie świadczy o możliwości poruszania się po drodze, ani dopuszczeniu do jazdy. Aby tak się stało pojazd marki SAM, musi przejść dość restrykcyjne badania pod kątem technicznym oraz przedstawić wszelkie niezbędne dokumenty, które będą dopuszczały owy pojazd do poruszania się na drodze. A nie ukrywamy, że cała procedura trwa niekiedy bardzo długo i obarczona jest wieloma przeszkodami. Jak zatem sprawnie przejść rejestrację pojazdu typu SAM? Co warto wiedzieć przed podjęciem się takiego zadania? Podpowiadamy!
Pojazd SAM, czyli…?
Pojazd marki SAM, czyli zgodnie z definicją prawa jest to pojazd zbudowany (najczęściej przez jednego właściciela) przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy własnej konstrukcji. Co ciekawe taki pojazd może być zbudowany od podstaw, ale może on również tworzyć przeróbkę już istniejącego pojazdu. Warto przy tym wiedzieć, że do pojazdu typu SAM nie można użyć samodzielnie skonstruowanego silnika, do rejestracji wymagane są bowiem dokumenty kompletnego zespołu silników. A jeśli już jesteśmy przy samej rejestracji pojazdu SAM, to tutaj warto pozostać nieco dłużej, bowiem sama procedura nie jest tak łatwa do przejścia, jak mogłoby się wydawać. Może ona kosztować nas nie tylko niemałych nakładów finansowych, ale bardzo często również stresu. Niegdyś do zarejestrowania takiego pojazdu mechanicznego wystarczyło badanie techniczne, dziś jednak trzeba przejść znacznie bardziej restrykcyjne przepisy. Jakie?
Na początek homologacja, później rejestracja — etapy rejestrowania pojazdu SAM
Jak już wspomnieliśmy, niespełna dekadę temu do rejestracji wystarczyło badanie techniczne pojazdu SAM, jednak zmiana przepisów zgodnie z unijną dyrektywą, która weszła w życie pod koniec czerwca 2013 roku, znacząco ten proces utrudniły.
Obecnie, aby przystąpić do rejestracji pojazdu SAM, należy nie tylko przeprowadzić badanie techniczne, ale co ważne — konieczne jest otrzymanie świadectwa homologacji. Jest to dość duże utrudnienie, bowiem sam proces otrzymania takiego dokumentu wiąże się nie tylko ze znacznie większymi kosztami, ale także z wydłużonym czasem procedur urzędniczych.
Jak otrzymać świadectwo homologacji pojazdu SAM?
Aby móc skutecznie starać się o otrzymanie świadectwa homologacji danego pojazdu SAM należy udać się do odpowiednich instytucji, których listę znaleźć można na stronie Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).
Chcąc uzyskać świadectwo homologacji, uprzednio należy wykonać badanie techniczne pojazdu SAM, po którego wykonaniu otrzymuje się dwa egzemplarze protokołu oraz sprawozdania. Kolejno należy złożyć wniosek o wydanie świadectwa homologacji do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Warto przy tym wiedzieć, że na wydanie takiego świadectwa można czekać do 1 miesiąca, a w sytuacjach wyjątkowych nawet do 2 miesięcy, niemniej w drugim przypadku osoba składająca wniosek powinna zostać poinformowana o wydłużeniu terminu wydania takiego dokumentu.
Rejestracja pojazdu SAM
Po otrzymaniu świadectwa homologacji można udać się do odpowiedniego dla danej jednostki terenowej Wydziału Komunikacji, w którym należy złożyć stosowne dokumenty, w celu zarejestrowania pojazdu SAM. Wśród niezbędnych dokumentów z pewnością znajdzie się wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonania tabliczki znamionowej zastępczej, a także oświadczenie, że jesteśmy właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.
[Sprawdź też: Stacja Kontroli Pojazdów – Poznań]
Po otrzymaniu tych dokumentów możemy złożyć ostateczny wniosek o rejestrację naszego pojazdu typu SAM. Koszt takiej rejestracji jest taki sam, jak przy rejestracji standardowego samochodu osobowego.
Ubezpieczenie OC dla pojazdów SAM — to ważne!
Równie istotną sprawą, co poprawna rejestracja pojazdu SAM jest wykupienie polisy OC. Każdy bowiem pojazd dopuszczony do ruchu i zarejestrowany musi posiadać ważne ubezpieczenie. Brak takiego działania będzie się ściśle wiązał z naliczeniem kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Pamiętajmy zatem, że badanie techniczne pojazdu SAM oraz jego rejestracja, to nie jedyne warunki, jakie należy spełnić. Pamiętajmy również o polisie ubezpieczeniowej — to bardzo ważny warunek, który dopuszcza pojazd mechaniczny do ruchu kołowego.