Badanie techniczne haka
Montaż haka holowniczego jest stosunkowo prosty, przez co możemy go wykonać sami lub zlecić to warsztatowi samochodowemu. Samo zamontowanie zaczepu kulowego nie oznacza jednak, że możemy z niego korzystać. Poprawność montażu haka powinna być sprawdzona przez diagnostę na stacji diagnostycznej. Brak takiego badania sprawia, że nasz pojazd będzie posiadał nielegalną modyfikację, za którą policja może nam zabrać dowód. Jak wygląda przegląd haka oraz jak go zalegalizować?
Badanie techniczne haka
Przegląd haka wiąże się tylko z przeglądem tego elementu, a nie całego pojazdu. Ponadto, przegląd ten jest jednorazowy dla danego pojazdu. Hak, który został zalegalizowany nie wymaga regularnego powtarzania badań – opłata za przegląd haka jest więc uiszczana jeden raz.
Aby rozpocząć badanie poprawności zamontowania zaczepu powinniśmy przyjechać pojazdem na stację diagnostyczną z zamontowanym hakiem. Musimy mieć przy sobie również dokumenty pojazdu. Dowód rejestracyjny zawsze jest sprawdzany i porównywany z informacjami na tabliczce znamionowej zaczepu kulowego. W informacjach homologacyjnych pojazdu zawsze zawarte są informacje dotyczące tego, jaki uciąg haka jest dopuszczalny, oraz jaki jest dopuszczalny nacisk pionowy na zaczep kulowy. Na podstawie informacji z homologacji diagnosta sprawdzi poprawność doboru haka do danego pojazdu.
Przegląd montażu haka
Kolejnym etapem legalizacji haka holowniczego jest dokładne sprawdzenie poprawności montażu zaczepu kulowego. Oceniana jest także poprawność montażu wiązki elektrycznej. Do złącza wielopinowego podpina się urządzenie testujące poprawność działania świateł. Ponadto, sprawdzany jest uciąg haka holowniczego.
Ile kosztuje przegląd haka holowniczego?
Jeżeli hak spełni wszystkie wytyczne dotyczące montażu, diagnosta wprowadzi odpowiednie dane do systemu CEPiK, a także wyda stosowne zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania. Zaświadczenie to należy następnie przedstawić w Wydziale Komunikacji. Koszt badania haka holowniczego to 35 złotych brutto. Badanie to jest jednorazowe.
Czy możemy już używać haka?
Nie. Pozytywny przegląd techniczny zaczepu kulowego nie oznacza, że możemy z niego korzystać. Po dostaniu zaświadczenia, należy udać się do Wydziału Komunikacji. Razem z tym dokumentem, powinniśmy zabrać również:
- dowód rejestracyjny
- dowód osobisty
- kartę pojazdu, o ile była wydana
- upoważnienie, o ile wykonujemy te czynności w imieniu właściciela.
Na miejscu w urzędzie powinniśmy wypełnić wniosek i przedstawić wszystkie wymagane dokumenty. Wpis do dowodu zazwyczaj otrzymamy na miejscu “od ręki”.
Przegląd haka był negatywny – dlaczego?
Przegląd haka może być negatywny. Diagnosta może nam dać taką ocenę gdy chociaż jeden z wymogów formalnych nie zostanie spełniony. Jeżeli na haku nie będzie tabliczki znamionowej, albo sam montaż haka jest niepewny to na pewno nie dostaniemy pozytywnego wyniku badania. Ponadto, hak, na którym nie ma oznaczenia E20, nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego. Oznaczenie to oznacza homologację europejską i jest niezbędne na wszystkich elementach odpowiadających za bezpieczeństwo w samochodach osobowych. Homologacja powinna być obecna nie tylko na haku, ale również na tabliczce znamionowej.
Przeglądu możemy nie przejść również, gdy połączenie elektryczne będzie źle wykonane lub użyjemy wiązki 7 pin zamiast 13 pin. To, jaką wiązkę powinniśmy mieć określone jest docelową masą całkowitą przyczepy. Jeżeli pojazd może holować przyczepy do 750kg DMC, to wtedy wystarczy wiązka 7 pin. Jeżeli jednak będziemy mieć możliwość holowania przyczepy o masie całkowitej powyżej 750 kg, to wtedy musimy mieć zamontowaną wiązkę 13 pin. Jeżeli mamy w planach jazdę z małymi i dużymi przyczepami, to warto zastosować obydwa łącza koło siebie. Wtedy będziemy mieć pewność, że do elektryki diagnosta się nie przyczepi. Zakładając oczywiście że obydwie wiązki będą działały poprawnie.