Awaria cewki zapłonowej – objawy i przyczyny
Cewka zapłonowa jest elementem układu zapłonowego w silniku. Odpowiedzialna jest za wytworzenie wysokiego napięcia i przetransportowanie go do świecy zapłonowej. Wysokie napięcie jest niezbędne do tego, aby na świecy zapłonowej powstawała iskra. Bez cewek zapłonowych praca silnika jest niemożliwa. Kiedy dojdzie do awarii jednej lub kilku cewek zapłonowych, silnik może jeszcze pracować, ale ta praca jest bardzo nierówna. Co powoduje awarie cewki zapłonowej oraz jakie są objawy awarii?
Cewka zapłonowa
Cewka zapłonowa jest urządzeniem które kiedyś było jednym z najczęstszych problemów w samochodach. Dopiero niedawno wprowadzono cewki zapłonowe z układami elektronicznymi, co zwiększyło wydatnie ich wytrzymałość. Mimo to, zdarza się że cewka dozna awarii, co zazwyczaj kończy się brakiem iskry na jednym z cylindrów. Błędna praca cewki jest zazwyczaj szybko raportowana przez komputer silnika. Komputer zwraca do kabiny informację o tym fakcie poprzez zapalenie kontrolki Check engine.
Awaria cewki zapłonowej – objawy
Do najbardziej podstawowych objawów awarii cewki zapłonowej zaliczamy:
- spadek mocy;
- wyższe niż normalne zużycie paliwa;
- szarpanie podczas przyspieszania;
- falowanie obrotów;
- brak możliwości uruchomienia silnika;
- problemy z odpalaniem silnika.
Często zdarza się, że nierówna praca silnika jest wyczuwalna dopiero po rozgrzaniu jednostki napędowej. Szarpanie może pojawiać się zarówno na postoju, jak i podczas przyspieszania.
Awarie układu zapłonowego to nie tylko uszkodzenia cewki. Zanim podejmiemy się wymiany cewki zapłonowej, warto sprawdzić także świece zapłonowe, przewody zapłonowe oraz rozdzielacz. Bez uprzedniego sprawdzenia wszystkich elementów wymiana cewki zapłonowej nie będzie miała logicznego uzasadnienia. Ponadto, jeżeli problemem faktycznie jest cewka zapłonowa, to zgodnie ze sztuką naprawy pojazdów powinniśmy wymienić wszystkie elementy układu zapłonowego.
Przyczyny awarii cewki zapłonowej
Jeśli występują w naszym samochodzie objawy uszkodzonej cewki zapłonowej, to oprócz poszukiwania winowajcy warto zastanowić się, dlaczego cewki doznały awarii. Jedną z najbardziej popularnych przyczyn awarii cewki zapłonowej są zużyte przewody zapłonowe. Przewody zapłonowe słabej jakości mogą powodować powstawanie reakcji chemicznej na stykach cewki. Reakcja ta jest w stanie uszkodzić cewkę.
Kolejnym problemem jaki może wystąpić jest nieszczelna osłona gniazda cewki, która prowadzi do dostania się wilgoci do styków. Następstwem wilgoci jest korozja, która obniża przewodność cewki oraz doprowadza do jej awarii.
Następną przyczyną awarii cewki jest jest uszkodzenie przez wadliwie zamontowany przewód wysokiego napięcia. Wysokie napięcie z cewki musi mieć ujście, inaczej narażamy się na zniszczenie cewki. Cewka zapłonowa może także przestać pracować, gdy prąd z układu ładowania jest zbyt mały. Brak dostatecznie dużego potencjału w układzie zapłonowym może spowodować brak odpowiedniego poziomu energii w cewce, czyli brak iskry.
Najczęstszym powodem awarii cewki jest zachlapanie silnika podczas mycia. Wysokie ciśnienie wody nie dość, że uszkodzi mechanicznie styki to jeszcze wtłoczy wilgoć w gniazdo cewki – doprowadzając do jej przedwczesnej degradacji.
Jak sprawdzić cewkę przed wymianą?
Cewki zapłonowe mają kilka podstawowych właściwości, jakie można zbadać za pomocą multimetru i oscyloskopu. Multimetrem możemy zbadać oporność cewki na uzwojeniu pierwotnym i wtórnym. Oporność na uzwojeniu pierwotnym powinna wynosić do kilku omów, podczas gdy na uzwojeniu wtórnym wartości te powinny być mierzone w kiloomach.
Oscyloskopem natomiast można zmierzyć przebieg napięcia na uzwojeniu. Jeśli w badaniu oporności uzyskamy wynik nieskończony to znak, że cewka jest do wymiany. Podobnie sprawa ma się podczas badania oscyloskopem.